.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خوش به حال پایتخت!
عباس مهدوی

سریال نوروزی پایتخت به موضوع جنجالی خبرگزاری ها و رسانه های مجازی مازندران مبدل شده است. اقبال بی نظیر گردشگران برای سفر به مازندران و سریال نوروزی پایتخت دو محور خبری محافل رسمی و رسانه ای استان در نخستین روزهای سال1390 محسوب می شود .
در گرماگرم انعکاس خبرهای نوروزی در رسانه ها،ناگهان سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم به خبر پرحاشیه سال نو در مازندران مبدل شده است و حتی جای حلاوت و شیرینی اقبال مسافران نوروزی به این سامان را نیز گرفت.

آغازگر این جریان خبری،این بار رسانه ها نبودند،بلکه استانداری مازندران،دو نماینده مجلس و چند مسئول دولتی بودند که سریال پایتخت را توهین به مردم و فرهنگ مازندران قلمداد کردند و در قالب گفت و گوهای شدیداللحن از مدیریت رسانه ملی خواستند تا از روند پخش این سریال که ماهیتی استعماری وشوم دارد جلوگیری کند.
ماجرا به همین جا ختم نشد و سایت استانداری مازندران نیز در قامت یک خبرگزاری به گفت وگو با مخالفان سریال پایتخت پرداخت و دیدگاه های نفی کننده این سریال نوروزی را منتشر کرد.
شبکه استانی تبرستان نیز برای مقابله با این جریان،به سطح شهر رفت و به انعکاس دیدگاه های مردمی پرداخت که رویکردی موافق با پایتخت داشتند. این شبکه به رفتاری جانبدارانه و یکسونگرانه متهم شد و مخالفان رسانه ای ورسمی از این شبکه خواستند تا نظرات مخالفان را نیز انعکاس دهد.
بی تردید ماجرا به همین جا ختم نخواهد شد و پس از مراسم سیزده بدر و انتشار رسانه های مکتوب شاهد موج جدید جریان خبری و حاشیه ای پیرامون سریال پایتخت خواهیم بود. برخی بر این عقیده اند که ورود مردم،هنرمندان و رسانه ها به عرصه نقادی سریال پایتخت امری طبیعی و ضروری است، و باید در این سطح باقی بماند،و حاکمیتی و دولتی کردن انتقادات،التهاب آفرین خواهد بود وتبعات غیرفرهنگی به دنبال خواهد داشت.
نکته جالب توجه در بررسی ابعاد مختلف جریان ایجاد شده حساسیت ویژه ای است که در سخنان مسئولان مخالف این سریال به چشم می خورد.اظهار نظرها و موضع گیری هایی که تاکنون سابقه نداشته و در برخی موارد حتی تعجب برانگیز است. واکنش برخی مسئولان نسبت به این سریال و دغدغه ای که به فرهنگ بومی مازندران دارند ستودنی وقابل تحسین است.
اما نکته فابل تامل که به سادگی نمیتوان از آن گذشت، سکوت این مسئولان نسبت به هویت و فرهنگ غنی مازندران در سایر عرصه هاست. در دوران مدیریت سید رمضان شجاعی بر مسند رسانه ملی بارها و درقالب یادداشتهای مختلف از ایشان خواستیم تا از پخش برنامه ای با عنوان دوبله محلی که در روزها منطقی تر و بهتر شده، جلوگیری کند.
دوبله محلی در قسمت های نخستین خود،زبان مازندرانی را مورد هجمه شدید قرار داده و زمینه تمسخر گسترده آن را فراهم کرده بود.
انتقادها به جایی نرسید و تولید مجموعه هایی با عنوان دوبله محلی تداوم یافت و لوح فشرده دوبله محلی به پایتخت هم راه یافت و دست به دست شد و بسیاری به ما خندیدند و از واکنش مسئولان خبری نشد.
آذر ماه سال گذشته، حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان وادب فارسی به سمنان رفت تا مجوز شورای انقلاب فرهنگی مبنی بر تدریس دو واحد گویش سمنانی در دانشگاه سمنان را ابلاغ کند. در یادداشتی از مسئولان استان خواستیم تا زمینه رونق وتدریس زبان مازندرانی را در دانشگاههای استان فراهم کنند تا حداقل دانشجویان مازندرانی با زبان سرزمین مادری شان بیگانه نباشند. خبری نشد و هیچ مقام مسئولی اظهار نظر نکرد.
بارها در رسانه ها نوشتیم که مازندران دیار سرداران وده هزار شهید سرافراز است و غیرتمندی مازندرانی ها در هشت سال دفاع مقدس بی نظیر. گفتیم که مازندران مهد لشکر ظفرمند 25 کربلاست.اما همه ساله میلیون ها گردشگر می آیند و می روند بدون آنکه المانهایی از این همه غیرت و ایثارجوانان مازندرانی را در شهرهای مازندران نظاره گر باشند ودریغ از نماد ویادمانی. از پارک موزه دفاع مقدس همدان روایت کردیم که امروز میعادگاه گردشگران نوروزی است واز پارک موزه خودمان گفتیم که تنها در چند کانکس و لنج رنگ و رو رفته خلاصه شده و گرفتار بی پولی برای احداث و ساخت و ساز است .
...باز هم صدایی از مسوولی نشنیدیم. مسولان همواره برمفاخر علمی ،فرهنگی و دینی مان بالیدند وما بارها قلم زدیم که مردمان مازندران و ایران زمین نمی دانند که سرزمین مان مهد چه کسانی است.
چگونه می تواند ادعا کرد که مازندران زادگاه شیخ فضل الله نوری ،نیما یوشیج،سلمان هراتی و ابن شهرآشوب و.... است در حالی که حتی تندیسی از این مفاخر در استانمان به چشم نمی خورد . ....و همچنان سکوت مسولان.
فریاد زدیم که خانه های قدیمی ومعماری برجای مانده از گذشته ها که در همه جای دنیا به آن می بالند، بافت فرسوده نیست که یکی پس از دیگری در جای جای مازندران در حال ویرانی اند، اما دیوارها فرو ریختند و خبری نشد از مسئولان حساس ما.
وقتی دکتر حسین اسلامی رئیس مرکز ساری شناسی و پژوهشگر مازندرانی با خبرگزاری مهر گفت وگو کرد واز تخریب آثار فرهنگی مازندران در انبارهای میراث فرهنگی خبر داد، احساساتمان جریحه دار شد و توضیح خواستیم که به قول اسلامی با این سرشکستگی و لکه ننگ بر پیشانی استان چه باید کرد و چرا هزاران قطعه اشیای تاریخی مازندران در انبار خاک می خورد ......احساسات مسئولان جریحه دار نشد که نشد.
من وهمکارانم از تاراج سرزمین مازندران گفتیم.از ویلاهایی که در باغ ها و شالیزارها قد علم کردند،وجوان روستایی مازندرانی با حسرت به صاحبانشان می نگرد. از نابودی بهترین اراضی سرزمینم نوشتیم که اسیر خوش نشینی متمولان و پایتخت نشینان شده است. اما همچنان مجوز برای احداث ویلاها صادر شد وخبری از دلسوزی مسئولان نشد که نشد.
دل گویه های هنرمندانی را منعکس کردیم که دستشان خالی است برای روایت داشته های غنی سرزمین شان.
بارها وبارها از فیلم خسرو سینایی گفتیم که بیش ازفیلمنامه اش بیش از دو دهه است که خاک می خورد و روایتگر تاریخ یکصد ساله مازندران است. ......وهمچنان در حسرت حساسیت وپیگیری مسئولان روزگارمان گذشت.
خوش به حال پایتخت که این همه حساسیت را بر انگیخت و نوروز 90را با عشق به مازندران توأم کرد.

عباس مهدوی-روزنامه نگار


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 12 فروردين 1390
آقای مهدوی باید هم چنین مقاله ای بنویسی.وقتی که در دستگاه فرهنگی استان کارمندی و در مصاحبه تلویزیونی علیرغم مخالفت مازندرانی ها نسبت ب سریال پایتخت در حد یک مدافع تمام عیار اون حرفها را زدی دیگه چه انتظاری از دستگاههای فرهنگی میشه داشت؟
راستی تو تمام مواردی که در مقاله خودتان اشاره کرده اید اداره شما چیکار می کرد؟!!!!
نا شناس 12 فروردين 1390
ایکاش به جای اعتراف به اشتباه دستگاههای فرهنگی مازندران نظر خودتان را در مورد این سریال میگفتید.نکنه همون چیزیه که در مصاحبه صدا و سیما اعلام کرده اید می باشد؟
محسن 12 فروردين 1390
متاسفم شايد براي رسانه ملي شايد براي شما شايدم براي خودم
نا شناس 12 فروردين 1390
دیدید این همه نوشتید وفریادزدید صداوسیما زد توی کاسه مازندرانیها وعذرخواهی نکرد.ازگلستان
نا شناس 13 فروردين 1390
شاید این برنامه تلنگری باشه برای بروز غیرت مازندرانی خیلی ها که خواب بودند و انشالله به فکر افتادن که کاری بکنن...
یه کمی از این اصفهانی های ... یاد بگیریم خوبه که چه بلایی سر اون فیلمی که با زبون اصفهانی پخش شده بود(که همش ازشون تعریف کرد)آوردند...
هنرمندان 13 فروردين 1390
اقای مهدوی کدام طرفی هستی تکلیف خود را روشن بکنید از هردو طرف نان می خورید مردم مصاحبه شمارا از تلوزیون شنیدند اگر اعتراض دارید به ریس خود بکنید که متولی فرهنگ مازندران است .
نا شناس 13 فروردين 1390
جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه به تهران، دلیل مباح شدن توهین و تمسخر هم‌میهنانمان نیست. جالب است که خود این آقا هم شهرستانی است!
مازندرانی‌ها به پخش این سریال توهین آمیز اعتراض دارند.
برخی از توهین‌های این سریال:
1-تقلید تمسخرآمیز و کاملاً غیرواقعی و آزارنده از زبان و لهجه و بیان غلط محتوای فرهنگی مازندرانی ها
۲-شیرین عقلی مازندرانی ها در مواجهه و برخورد با قضایا و مشکلات اجتماعی
۳-نمایش روابط فریبنده و شکننده خانوادگی بین شمالی ها
۴-سوارشدن گله ای یک خانواده مازندرانی در کابین محدود کامیون
۵-لودگی و رقص و آواز نیمه شبانه در یکی از شلوغ ترین پلهای شهر تهران
۶-رشوه دادن های بی کلاس شمالی ها و امتناع شخصیتی پایتخت نشین ها
۷-روابط ناسالم اخلاقی بین دختران شمالی و پسران پایتخت نشین
۸-نمایش بازی قمار بین اعضای خانواده های شمالی از بزرگ تا کوچک و محکومیت های جاهلانه
۹-فاصله فاحش فرهنگی چند خانواده پایتخت نشین طرف معامله با خانواده شمالی
۱۰-خنده های زجر آور خانواده شمالی در میان عزاداران حاضر در پزشک قانونی به بهانه دیدن طنز
۱۱-میهمانی های تحمیلی و رو کم کنی شمالی ها و حضور گله وار آنها در منازل هم
۱۲-ناآشنائی و ناشیگری شمالیها با امکانات رفاهی مستقر در تهران و ادا و اطوار مسخره پدر خانواده
۱۳-ورود، اقامت، استراحت و حتی پذیرائی غیرمجاز شمالی ها از میهمانان شمالی
۱۴-غذاخوردن سرپائی و بی کلاس و رقت بار شمالی ها در کنار کامیون و تعجب همگانی
۱۵-لغو ضایع سفر دختر دانشجوی شمالی و همراهی با مرد اجنبی در حالیکه او با دیگری قرار می گذارد
۱۶-دست و پا چلفتی مازندرانی ها و هجوم حوادث ناجور علیه آنها و خنداندن مخاطب از کلافه شدن آنها
۱۷-قهر و آشتی بی دوام اعضای خانواده و خام شدن های پی درپی پس از چرب زبانی های ناشیانه
۱۸-استفاده از کامیون بعنوان تاکسی این خانواده و تابلو بودن رفتار و حضور آنها در یک زندگی شهری
۱۹-بی ملاحظه گی های خانواده های فامیل شمالی نسبت به هم و حتی نسبت به بیمارانشان
۲۰-............
افشین رشیدی 14 فروردين 1390
عباس جان قرصهاتو خوردی؟ جوری حرف زدی که انگار فقط دلت خواست یک مخالف باشی....همین......
ع - سامانی 14 فروردين 1390
با توجه به عدم پاسخگوئی و عذر خواهی مسوولین صداوسیما باید هم استانی های عزیز در نظرسنجی سریال مزخرف پایتخت که در سایت تابناک و خبرآنلاین امروز 14/01/90 وارد صفحه اصلی شده مطلع نمود و از این طریق بی احترامی ضرغامی را جواب داد - لازم بذکر می باشد که قائم مقام ضرغامی یک مازندرانی سیب زمینی بی رگ می باشد به نام موسوی مقدم
نا شناس 14 فروردين 1390
اگر قرار بر عذر خواهی باشه باید از مردم تهران عذر خواهی بشه چرا که چهره مازندرانی ها خیلی خوب تر نمایش داده شده بود.اما اینکه اعتراضات را اشخاص حقوقی مطرح کردند نشانگر ضعف شدید و فاصله شدید ایشان از مردم است و تلاشی خطرناک برای رویارویی اقوام و فرهنگ ها می باشد. این افراد می توانستند به جای جنجال آفرینی از این سریال و ظرفیت های آن نهایت استفاده را برده و ضعف های موجود در این قبیل برنامه را، که طبعی هم می باشد، با برنامه ها و کارهای فرهنگی مکمل جبران کنند چرا که ممکنه دیگه از این فرصت ها فراهم نشه!
امیدوارم که این نظر را سانسور یا حذف نکنید.
نا شناس 14 فروردين 1390
باسلام
بايد ايستادگي كرد تا بدانند كه خطه شمال از اصفهان كمتر نيست
اگه هيچي نگيم تو ماه رمضون به جاي 1 فيلم 3 تا فيلم از سه تا شبكه پخش ميشه تا امار دستگاه جناب عزت خان بالا بره
مقاومت : ايستادگي : جنگ : پيروزي
يك گلستاني
اسمال 15 فروردين 1390
عباس جون ! از تو بعیده !
عبدالله 15 فروردين 1390
به خانه مطبوعات پیش نهاد می کنم که امسال در روز خبرنگار ، زرشک طلایی رو به عباس مهدوی بدهند !
نا شناس 15 فروردين 1390
تو دیگه برامون مقاله ننویس هویت اصلیت فاش شد تو گزارشی که دادی میدان امام نکنه میخوای بگی خودت نبودی
تقوی 16 فروردين 1390
یواش یواش مواضع آقایون درخصوص سریال پایتخت درچند روز آینده تغییر خواهدکرداز معاون سیاسی بگیر که جرقه آغاز را زده تا آخرش که این نویسنده محترم ارشادی را حالا ببین وتماشا کن.
سعید 16 فروردين 1390
بعضی ها پای سریال میخندیدند ، فردایش منتقد بودند!
بهنام 17 فروردين 1390
به نظر بنده کار مرکز تبرستان در مصاحبه مردمی مغرضانه بود وگرنه با همه احترامی که برای علیرضا خمسه غائل هستم وکارهای خوبی که سیروس مقدم انجام داده ؟نقش وکاراکتر خمسه جز لوده گی چه بار روانی را یجاد کرده بود.تمام تکه کلامها مردم کشور در باره پایتخت متلکهای عمو پنجعلی میباشه.آقای مهدوی هم هویت خودشو نشون داده وبه جای دفاع از موضع خود در مصاحبه خبری صدا وسیما باخبرنگاری مثل قبادی باید نظر کارشناسان واساتید مطرحی مثل استاد اسلامی ودیگر عزیزانی که سالها در رابطه با فرهنگ مازندران کار وتلاش کردند را انعکاس بدهند
نا شناس 17 فروردين 1390
برای مسولان صدا و سیما که اکثرشان شمالی هستند و معلوم شد که هیچ غیرتی به استانشان ندارندمتأسفم که اجازه پخش چنین سریال مسخره ای را دادند تا با دست انداختن گویش یک استان سعی کردند مردم را بخندانند در حالی که این سریال هیچ بار مثبتی نداشت جز مسخره کردن گویش ما مازندرانیها
نا شناس 17 فروردين 1390
به نظر من بیشترین عاملی که باعث خندیدن و سرگرمی مردم در این سریال شد قیافه های درپیتی بازیگران تهرانی در این سریال بود نه گویش شیرین ما مازنی ها قابل توجه کارگردان با سواد
نا شناس 17 فروردين 1390
گند زدیی عباس با این کارت
نا شناس 21 فروردين 1390
شما بهتر نيست يه نگاهي به شبكه طبرستان خودمون بكنيد دكور ديالوگ و .... از ماست كه بر ماست

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.097 seconds.